woensdag 12 april 2023

Vrije val - Pierre Lemaitre

Als je droombaan een nachtmerrie wordt
De 57-jarige Alain Delambre, voormalig HR-manager, is al jaren werkloos. Voor een hongerloontje sorteert hij dozen in een fabriek. Tot er een functie voorbijkomt die perfect bij hem past: HR-assistent. Hij wordt uitgenodigd voor een gesprek.
De ultieme beproeving blijkt dan nog te moeten komen. Tijdens een gesimuleerde gijzeling worden de kandidaten getest op hun moed, stressbestendigheid en trouw. Vastbesloten de baan in de wacht te slepen, besluit Alain het spel mee te spelen. Maar hoever is hij als wanhopige werkloze bereid te gaan?

*****

Vijf jaar gelezen las ik dit boek ook al en de mening van Vrije val die ik toen schreef, beaam ik nog steeds. Nu herlas ik dit boek doordat we het gaan bespreken in de plaatselijke leesclub en ik moet bekennen, het is op mijn aanraden.
Ik ben nog steeds onder de indruk van de zeer goede plot over een actueel thema, verrassende plotwendingen, goede kadering, interessante personages, geweldige schrijfstijl en zeker ook de humoristische manier waarop Lemaitre gesprekken en gedachten weergeeft en de maatschappij raak weet te schetsen. En dan weet hij er ook nog een spannend verhaal van te maken.
Pierre Lemaitre is een vakman en een uitmuntend verteller. Het is dan ook geen verrassing dat hij internationale faam geniet als schrijver van zowel thrillers als romans. In 2013 won hij de Prix Goncourt voor zijn literaire roman Tot ziens daarboven, het eerste deel in de Interbellum-trilogie dat verfilmd werd als Au revoir là-hautDe kleuren van de brand uit 2018 is het tweede deel in deze trilogie en De spiegel van ons verdriet (2020) het derde, deze laatste heb ik trouwens nog tegoed.

Uitgeverij: Xander Uitgevers (2017) - 381 blz.
Oorspronkelijke titel: Cadres noirs (2010)
Eerder verschenen als: Rollenspel (2011)
Vertaling: Jan Steemers

Geen opmerkingen: