maandag 29 april 2024

Moorddeal - Steve Cavanagh

Op een donkere avond in New York City ontmoeten twee vreemdelingen elkaar bij toeval. Ze gaan samen wat drinken, en al snel ontdekken Amanda en Wendy dat ze veel met elkaar gemeen hebben. Ze voelen zich allebei alleen. Ze drinken allebei alleen. En ze zijn allebei wanhopig op zoek naar wraak op de twee mannen die hun families hebben verwoest.
Samen verzinnen ze het perfecte plan: als jij voor mij doodt, dood ik voor jou...

****

Steve Cavanagh heeft zeven Eddie Flynn-thrillers op zijn conto staan maar dit is zijn tweede alleenstaand boek. In het begin had ik wat twijfels bij dit boek, zijn vorige stand-alone viel me immers ook minder in de smaak. Ik miste de rechtbank verhalen én de humor en dit is in dit boek ook het geval. Maar ik moet zeggen dat het verhaal me uiteindelijk toch bij de keel greep.
Elk hoofdstuk draagt netjes de titel van de persoon die aan bod komt en dat is wel handig, hoef je daar al niet over na te denken. Er zijn twee belangrijke hoofdpersonages en dat zijn ook twee verhaallijnen die naast elkaar lopen, Ruth en Amanda. De gemeenschappelijke factor is dat beiden een trauma meemaken waardoor hun leven totaal verandert en waar ze maar niet uit lijken te kunnen komen. Het zijn beide ook zeer indringende verhalen waarvan de impact niet voor te stellen is.
In het begin greep de plot je desondanks niet zo erg als je zou gewild hebben maar dan krijgt het verhaal een paar zeer verrassende wendingen waardoor je wél op het puntje van je stoel gaat zitten en het werd dus super spannend. En naar het einde toe bleven de verrassingen komen, knap gedaan van de auteur. Veel kunnen we er niet over vertellen maar Cavanagh liet zich alleszins van zijn scherpste kant zien, dat is zeker. Je kunt je er trouwens ook zó de verfilming van voor je zien.
Moorddeal is ondanks de valse start toch een super spannend en vooral verrassend boek gebleken. De korte hoofdstukken maken het tot een gemakkelijke en aangename leeservaring. De humor van in de Eddie Flynn-boeken vond ik hier wel niet terug maar dit werd zeker goedgemaakt door de schitterende plotwendingen. Cavanagh blijft in mijn toplijst van schrijvers staan.

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff (2023) - 331 blz.
Oorspronkelijke titel: Kill For Me, Kill For You
Vertaling: Fons Oltheten

Geen opmerkingen: