dinsdag 1 december 2020

Verdraaid - Steve Cavanagh

J.T. LeBeau is een succesvolle thrillerschrijver met geweldige verkoopcijfers. Alleen weet niemand wie hij is, ondanks talloze pogingen om zijn identiteit te achterhalen, door de media, uitgevers en anderen. LeBeau is beroemd en berucht om zijn moorddadig goede plotwendingen die niemand ooit ziet aankomen.
Maria denkt te weten wie LeBeau is, maar ze is gewaarschuwd, net als de lezer. Want voordat je dit boek gaat lezen, wil LeBeau dat je drie dingen weet:
   1. De politie wil me aanklagen voor moord.
   2. Niemand weet wie ik ben. Of hoe ik het heb gedaan.
   3. Als je denkt dat je weet wie ik ben, kom ik achter jou aan.
Als je dit boek uit hebt, dan weet je: de waarheid is verdraaid...

***

Steve Cavanagh werd in Belfast in Noord-Ierland geboren en woont er ook. Op zijn achttiende ging hij naar Dublin om te studeren, het werd naar zijn eigen zeggen per vergissing een rechtenstudie. Hij werd mensenrechtenadvocaat en was bij veel spraakmakende zaken betrokken. Zijn eerste boek schreef hij in de avonduren. Ondertussen is zijn zesde boek vertaald in het Nederlands, elk jaar eentje sinds 2015.
Met dit boek is Cavanagh een andere weg ingeslagen, waar zijn andere vijf boeken Eddie Flynn als vast personage hebben, is dit boek opzichzelfstaand. Maar ook inhoudelijk is het anders, met Flynn is er altijd een deel dat zich in de rechtbank afspeelt, meestal scènes om van te smullen. In Verdraaid is er echter geen rechtbank te bespeuren, het is een misdaadverhaal, een thriller met ook heel wat actie. En dit is nu het tweede boek op rij dat ik lees met een schrijver als hoofdpersonage, een boek in een boek als het ware. In Verdraaid gaat het er echter misdadiger aan toe dan in het vorige.
Ik was niet onder de indruk van deze vijfde Cavanagh. Het las vlotjes, dat wel, het was zelfs een beetje speciaal van opzet, dat ook, maar ik miste de spitsvondigheden en de humor van in zijn andere boeken. En ook al waren er wel enkele mooie plotwendingen, ze konden niet overtuigen, net zoals de personages dat ook niet deden. De geloofwaardigheid van het verhaal staat hier ook ter discussie en op een gegeven moment was het verrassende er wel vanaf.
Ook al kan dit boek niet tippen aan de serie met Eddie Flynn, het staat wel garant voor enkele uurtjes leesplezier, je hoeft je niet te vervelen. Een gewoon goed boek dus.

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff (2020) - 346 blz.
Oorspronkelijke titel: Twisted
Vertaling: Ralph van der Aa

Geen opmerkingen: