Maandag. Vier mensen stappen in een lift in Manhattan. Op weg naar hun verdieping stopt de lift niet, maar schiet door, omhoog naar de top. Daar staat hij enkele seconden stil, voor hij met donderend geweld naar beneden stort en te pletter slaat. Het lijkt een gruwelijk ongeluk. Maar op dinsdag gebeurt hetzelfde, nu in een andere wolkenkrabber. En op woensdag opnieuw.
In New York - een van de meest verticale steden ter wereld - breekt paniek uit. Kantoormedewerkers weigeren nog naar hun werk te gaan en hulpdiensten rukken niet meer uit voor oproepen op hoge etages. Wie zit hierachter? In een race tegen de klok proberen twee rechercheurs en een journalist de antwoorden te vinden, voordat een van de hoogste wolkenkrabbers van de stad op donderdag feestelijk wordt geopend.
****
Linwood Barclay varieert in de verhaallijnen van zijn boeken, er is altijd wel iets anders te lezen en dat kan al eens tegenvallen of juist meevallen. Met Lift heeft hij een vlot lezend en spannend boek geschreven over iets dat voor sommigen een issue is, de lift nemen en dan de angst dat die zal neerstorten. Misschien niet te lezen voor mensen met liftangst of misschien juist net wel.
Dit boek leest dus heel erg vlot en je hebt het in no-time uit. Maar het is meer dan een spannend verhaal geworden. Barclay heeft er psychologische dingen in weten te steken waar je toch wel eens over kunt nadenken. De relatie tussen ouder en kind komt in dit boek naar voor, een relatie die al eens mank durft te lopen, perfecte relaties bestaan natuurlijk niet, iedereen is toch ook maar een mens en fouten maken hoort er bij en het is kwestie van er uit te leren.
Barbara Matheson is de journalist die in haar stukken hard van leer trekt tegen burgemeester Richard Headley, één van de spelers in het verhaal. Zij probeert er achter te komen wie verantwoordelijk is voor de ongelukken, net zoals rechercheurs Jerry Bourque en Lois Delgado, maar zij staan in de zijlijn van het boek, hun onderzoek wordt eerder triviaal behandeld. Barclay heeft veel aandacht voor de psychologische uittekening van de karakters en dit verlevendigt het verhaal zeer zeker en geeft het een zekere diepte. Op zich bestond het gevaar immers dat het een oppervlakkig verhaal zou worden maar daar heeft de auteur een stokje voor gestoken.
Lift heeft geen strak geconstrueerde plot maar dit hoeft geen probleem te zijn, ikzelf kon dit wel appreciëren. Het is echter begrijpelijk dat een lezer die een consequent verloop van het onderzoek verwacht teleurgesteld zou kunnen zijn. De kleine humoristische inslag werd ook zeer gewaardeerd door ondergetekende. Barclay behoort voor mij bij de top in het schrijverslandschap.
Eerder: Zonder een woord,
Dicht bij huis,
Vrees het ergste,
Kijk niet weg,
Het ongeluk,
Geloof je ogen,
Een tik op het raam,
Geen veilige plek,
Onhoudbaar,
Niemand hoort het
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij (2020) - 415 blz.
Oorspronkelijke titel: Elevator Pitch
Vertaling: Waldemar Noë
Geen opmerkingen:
Een reactie posten