zaterdag 30 januari 2010

Dicht bij huis - Linwood Barclay

Thriller.

Op de achterflap: "Promise Falls is niet de soort buurt waar een gezin thuis wordt doodgeschoten. Maar dat is precies wat er met de Langleys gebeurt op een warme zomeravond. Niemand is geschokter dan de directe buren, Jim en Ellen Cutter. Ze zagen elkaar af en toe bij een barbecue en hun zoon Derek was bevriend met Adam, de zoon van de Langleys. Maar hoe goed kenden ze elkaar eigenlijk?
Promise Falls blijkt meer geheimen te herbergen dan iemand kon vermoeden. Jim hoeft alleen maar naar zijn kinderen en naar zijn vrouw Ellen te kijken en hij weet dat niet alles is wat het lijkt. Maar wat deed hun zoon in het huis van de Langleys op de avond dat ze werden vermoord?"

Barclay is ongetwijfeld een begenadigd schrijver. Dit boek overtreft zelfs zijn vorige, 'Zonder een woord'.
Zoals ik toen ook zei, is er nu ook weer een originele plot, een verrassend einde, zeer realistische personages en is het zeer spannend. En ook nu had ik weer even moeite om na de proloog het ik-personage te plaatsen.
En toch was dit boek dus beter. Bij het vorige had ik soms een onbestemd gevoel dat ik werkelijk niet kon plaatsen, maar dat was nu volledig verdwenen. Daarnaast is er in dit boek humor geslopen, altijd geweldig natuurlijk.
Barclay komt hiermee op mijn beste auteurslijst. Top!

Uitg. De Boekerij (2009) - 414 blz. | Oorspr. titel Too Close to Home - vertaling Nienke van der Meulen

Geen opmerkingen: