maandag 15 november 2021

Harry Potter en de relieken van de dood - J.K. Rowling

Eindelijk... de finale! Harry Potter en de Relieken van de Dood is het zevende en laatste deel van de serie die miljoenen lezers over de hele wereld nu al jarenlang geboeid houdt.
De zomervakantie is voorbij, maar Harry Potter keert dit jaar niet terug naar Zweinstein. Hij staat voor de gevaarlijke en haast onmogelijke opdracht van Perkamentus: de overgebleven Gruzielementen opsporen en vernietigen. Zal hem dat lukken?

De eerste Harry Potter dateert van 1997 en een kleine tien jaar later verscheen deze laatste. Begin 2009 las ik de zesde en nu dus 12 jaar later eindelijk de laatste, het werd tijd.
Deze Harry Potter-boeken lezen vlotjes, het zijn kinderboeken die echter ook gretig verslonden worden door volwassenen. Rowling kan meeslepend schrijven, je waant je zo in een sprookjesdecor en de personages worden je vrienden, of vijanden al naargelang de situatie natuurlijk. Je kan je zomaar verliezen in het verhaal.
Wat ik ditmaal wel miste was de humoristische toets, tot boek vijf ongeveer gaf dit veel flair aan de verhalen. Maar spannend was het ditmaal wel.
Voor mij was dit laatste boek minder boeiend en minder genieten dan de eerste boeken in de serie, toch ben ik blij dat ik het eindelijk heb kunnen afvinken van mijn lijst. Rowling is een goede schrijfster.

Uitgeverij: De Harmonie (2007) - 541 blz.
Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the Deathly Hallows
Vertaling: Wiebe Buddingh' 

Geen opmerkingen: