vrijdag 17 december 2010

De kelder - Brian Freeman

Thriller.

Op de achterflap: "In het rustige stadje Grand Rapids, Minnesota, verdwijnt een baby uit een landhuis aan een meer. Is het kind ontvoerd of verbergt haar vader een verschrikkelijk geheim? Diezelfde nacht stuit een jonge politievrouw op een gruwelijke misdaad. Nu wil een sadistische moordenaar een dodelijk spel met haar spelen."

Het is reeds de vijfde 'Stride' thriller en mijn vierde en het was weer de max! (Verdorven, De stalker, De stripper)
Freeman slaagt er hier in om spanning te combineren met een verhaal met een zeker roman gehalte. Daar bedoel ik mee dat de auteur de achtergronden en beslommeringen van de verschillende karakters gebruikt om het verhaal vorm te geven. Dit is zoals in zijn vorige boeken maar hier toch meer uitgesproken. Het boek krijgt daardoor serieuze diepgang én leest zeer vlot.
Anders dan in zijn vorige boeken is dit boek wel heel spannend op verschillende momenten, misschien allemaal soms wat té toevallig maar het stoorde me niet.
Waar ik me soms wel vragen bij stelde, was het feit dat er twee verhalen naast mekaar spelen. Alle twee zeer interessant maar ze bleven maar naast mekaar lopen en dan moest je regelmatig eens switchen in je gedachtegang. Maar ook dat viel uiteindelijk wel mee. En op het einde was er dan toch een connectie tussen de twee.
Het einde en heel de plot trouwens, was weer zeer verrassend en origineel (ditmaal wel zonder wat humor). Freeman heeft dit weer eens zeer knap gedaan.

Uitg. The House of Books (2010) - 413 blz. | Oorspr. titel The Burying Place - vertaling Paul Heijman

Geen opmerkingen: