donderdag 10 september 2009

Godverdomse dagen op een godverdomse bol - Dimitri Verhulst

Buiten categorie. Geen roman of verhaal, eerder een essay.

Op de achterflap: "Dimitri Verhulst presenteert u de geschiedenis van de mensheid in minder dan tweehonderd pagina's, in een oerknal van taal. Vanaf het moment dat we uit het water kwamen gekropen en op twee benen gingen lopen tot en met de jaren dat we elkaar naar de andere wereld zijn gaan bombarderen. Evolutie als bildungsroman. Een met het mes geschreven vertelling waarin naam noch datum valt. De inventaris van een ondersoort, het curriculum van een smeerlapperij. Gegoten in een verhaal met een hoofdpersonage waarin u zich ongetwijfeld zo nu en dan herkennen zal, herkennen moet. Prettig is anders."

Speciaal boekje. Verhulst heeft de geschiedenis van de mensheid inderdaad in een oerknal van taal gebracht. Literair gezien is dit boek gewoonweg schitterend. Zijn taalgebruik is fenomenaal goed en zeer verrassend. Op dit vlak verdient dit boekje vijf sterren. Zelden heb ik zo'n explosie van taal gelezen.
Desondanks heb ik niet genoten van dit boek. De inhoud was helemaal niet zo geweldig en heeft me niet geraakt. Nergens heeft het me ook maar een beetje aan het nadenken gezet. Verhulst presenteert de geschiedenis alleen maar als een aaneenschakeling van neukpartijen, oorlogen, misdaden en het verkrijgen van macht. Het leek er ook op dat alleen het mannelijke geslacht iets te zeggen had doorheen heel de geschiedenis.
De helaasheid der dingen, de roman die zorgde voor zijn doorbraak, is van een heel ander kaliber. Dat was een schitterend verhaal en oervlaams. Binnenkort rep ik me naar de cinema om de verfilming van dit boek te bekijken. De fragmenten die ik daar al van gezien heb, doen verlangen naar meer...
Deze Godverdomse dagen op een godverdomse bol viel me dus wat tegen, maar omwille van zijn literaire kwaliteiten krijgt het toch drie sterren.

Uitgeverij: gratis bijlage bij HUMO 3551 (23-9-2008) - 186 blz.

Geen opmerkingen: