woensdag 20 juli 2011

Bonita Avenue - Peter Buwalda

Literaire roman.

Op de achterflap: "Wat als je kinderen zich tegen je keren? Joni Sigerius, de stiefdochter van de rector maginificus van de Twentse campusuniversiteit, drijft samen met haar vriend Aaron een handeltje dat ze maar liever verborgen houdt voor haar krachtige en briljante vader. Het is in het jaar van de vuurwerkramp dat het gezin explodeert. Niet alleen lopen Aaron en Joni tegen de lamp, die zomer komt ook de enige en echte zoon van Joni's vader vrij uit de Scheveningse strafgevangenis. Acht bewogen jaren later - Joni verdient inmiddels miljoenen in Los Angeles, Aaron heeft zich verschanst in België - proberen de ex-geliefden vat te krijgen op de onthutsende tragedie die zich in 2000 voltrok."

Ik had me laten verleiden door de algemeen lovende kritieken op dit boek, maar ik ben er zelfs niet in geslaagd om het uit te lezen. Dit boek was absoluut men ding niet.
Het is helemaal geen thriller, alhoewel hij ook op Crimezone werd besproken, hij heeft er zelfs niet naast gelegen, geen snuifje spanning is overgewaaid. Nu kan ik wel een roman appreciëren maar het verhaal moet wel kunnen boeien. Dit was voor mij een saai verhaal, zeer langdradig en uitgesponnen, van detail naar detail. Het eigenlijke onderwerp van het boek verdween daardoor helemaal naar de achtergrond en je kreeg de neiging om het dan ook nog eens te bagatelliseren.
Elk hoofdstuk had zijn ik-persoon, zo kwamen afwisselend Aaron, Siem en Joni aan het woord. En dan werd er nog om de haverklap gewisseld van tijdsperiode. Het verhaal sprong echt van de hak op de tak, gemakkelijk is anders. Nu was dit wel te doen maar je moest wel aandachtig blijven.
Peter Buwalda is wél een zeer goede schrijver, het woordgebruik, de uitdrukkingen, de algemene schrijfstijl eigenlijk, was subliem, en dan af en toe nog wat humor. Hij heeft ook een zeer groot inlevingsvermogen, de personages kwamen echt wel tot leven.
Ik kan me voorstellen dat voor diegenen die houden van dit genre het een zeer goed boek is, maar mij kon het niet bekoren.

Uitg. De Bezige Bij (2010) - 543 blz.

Geen opmerkingen: