maandag 13 december 2010

Versplinterd - Karin Slaughter

Detective.

Op de achterflap: "Abigail Campano heeft in haar jarenlange huwelijk geleerd om geweld en bedrog te accepteren. Maar als ze bij thuiskomst op een insluiper stuit die met een mes in zijn hand over het dode lichaam van haar dochter gebogen staat, maakt zich een ongekende kracht in haar los. Een kracht die de man fataal wordt.
Will Trent van het Georgia Bureau of Investigation krijgt de leiding over het onderzoek, maar al snel nemen de gebeurtenissen een onverwachte wending en blijkt het om veel meer dan een gezinsdrama te gaan."

Mijn eerste Karin Slaughter en ik ben al helemaal onder de indruk. Ze heeft vooral boeken geschreven in de reeks rond Sara Linton, oftewel de Grant County-reeks, maar dit is het tweede boek met Will Trent.
Ze heeft hier een zeer boeiend verhaal geschreven dat begint met de misdaad zelf. Daarna begint uiteraard het onderzoek en dat heeft ze knap beschreven, stap voor stap. Pas helemaal op het einde wordt het duidelijk hoe alles precies in mekaar steekt. Het is niet zo dat het spannend is maar toch word je gedreven om verder te lezen. Alles zit minutieus in mekaar en haar personages zijn zeer menselijk en goed uitgewerkt. Ik vond het vooral interessant om wat meer te leren over analfabetisme, dyslexie en ook het impact van een verblijf als wees in instellingen. Het maakte het verhaal helemaal 'af'.
Het was absoluut een indrukwekkend boek en ik vraag me af waarom ik niet eerder een boek van haar heb gelezen.

Uitg. De Bezige Bij (2008) - 437 blz. | Oorspr. titel Fractured - vertaling Ineke Lenting

Geen opmerkingen: