zondag 6 maart 2011

Diep - Mo Hayder

Thriller met een seriemoordenaar.

Op de achterflap: "In Bristol wordt met bruut geweld een auto gestolen: een man met een Kerstmannenmasker slaat de bestuurster neer en scheurt hard weg in haar auto. Met haar vierjarig dochtertje nog op de achterbank.
Het gebeurt wel vaker dat een autodief per ongeluk een kind ontvoert. Het kind duikt altijd binnen een dag weer op - in tegenstelling tot de auto. Dus rechercheur Jack Caffery maakt zich niet zo heel erg druk. Maar dit kind duikt niet op. Ook niet na een paar dagen. Dan ontdekt hij dat er zo al enkele meisjes zijn ontvoerd..."

Mo Hayder heeft het weer gedaan, dit is een ijzersterke thriller over een seriemoordenaar en zoals in verschillende van haar vorige boeken is Jack Caffery de rechercheur die het mag oplossen.
Diep is blijkbaar een vervolg op Ritueel en Huid, maar deze laatste heb ik niet gelezen en dat is nu toch een beetje spijtig. Het optreden van 'de wandelaar', die ik dus al wel kende van in Ritueel, kon ik niet meer duiden en ook wat betreft de verhouding tussen Jack en hoofdagent Flea Marley, werkzaam bij het duikersteam was ik niet helemaal meer mee, maar als rustpunten in het verhaal zijn ze wel te verteren.De plot was schitterend uitgewerkt en heel spannend, het is een boek dat je zeer moeilijk kan neerleggen en ook al kreeg ik dik halverwege een vermoeden van wie het gedaan, toch bleef er nog genoeg twijfel over en al zeker over de reden waarom het allemaal gebeurde.
En waar de vorige boeken een duistere bovennatuurlijke kant hadden, is dit hier niet het geval behalve helemaal op het einde waar Flea het stoffelijke overschrijdt. En aangezien ik ervan overtuigd ben dat er méér is in deze feitelijke wereld dan hetgeen we kunnen waarnemen en wetenschappelijk verklaren, vond ik dit geloofwaardig.
Diep is werkelijk een geweldig spannend boek, een waar genot om te lezen en doet verlangen naar meer van dit. Schrijven Mo Hayder!


Uitg. Luitingh-Sijthoff B.V. (2010) - 399 blz. | Oorspr. titel Gone - vertaling Yolande Ligterink

Geen opmerkingen: