woensdag 14 januari 2009

Ritueel - Mo Hayder

Detective/Thriller.

Op de achterflap: "Op een broeierige zomerdag vindt politieduiker Phoebe Marley - vanwege haar kleine springerige gestalte 'Flea' genoemd - een hand in het water van de oude haven van Bristol. Een dag later wordt er nog een hand gevonden - afkomstig van hetzelfde lichaam.
Er zijn aanwijzingen dat de handen zijn geamputeerd terwijl het jonge mannelijke slachtoffer nog in leven was. (...)"

Dit is het vijfde boek van Mo Hayder reeds. Haar eerste boek 'Vogelman' vond ik een schitterende thriller. 'De behandeling' is op één of andere manier aan mijn aandacht ontsnapt, spijtig als ik de recensies moet geloven. 'Tokyo' en 'duivelswerk' heb ik dan weer wel gelezen maar deze konden me iets minder bekoren. Dit 'Ritueel' vond ik dan wel weer een goed boek. Het heeft een schitterende verhaallijn en ditmaal met een duistere kant. Hayder heeft werk gemaakt van de opbouw van het verhaal. Ik vond het niet spannend in het begin maar langzamerhand weet ze de spanning er toch in te drijven. Ze is er ook in geslaagd om mij af en toe op een verkeerd been te zetten. Een minpunt in mijn ogen was dat er een paar neven verhaallijnen waren die niet veel met het eigenlijke verhaal van doen hadden. Ze kwamen dan ook over als bladvulling. Een heel goed boek dus, maar niet het niveau van 'Vogelman'.

Geen opmerkingen: