donderdag 20 mei 2010

Water voor de olifanten - Sara Gruen

Roman.

Op de achterflap: "Wanneer zijn ouders om het leven komen, sluit Jacob Jankowski zich aan bij een rondreizend circus. Een wonderbaarlijke wereld vol spanning, verdriet, woede en passie, met zijn eigen bizarre wetten, zijn eigen manier van leven en zijn eigen manier van sterven. Een wereld die voor Jacob een toevluchtsoord en een nachtmerrie tegelijk zal worden.
Hij neemt de verzorging op zich van Rosie, de olifant die door de circusdirecteur is binnengehaald als de nieuwe attractie die het circus voor de ondergang moet behoeden. Het probleem is alleen dat Rosie niet reageert op commando's en dat ze niet één kunstje lijkt te beheersen.
Als Jacob verliefd wordt op Marlena, de betoverend mooie ster van het paardennummer - en de echtgenote van August, de charismatische, maar wrede dierentrainer - lijken zijn dagen bij het circus geteld..."

Prachtige roman, ik kan het niet anders zeggen, op het sublieme af. Dit is nu een boek dat je alles doet vergeten rond je. Afwas, strijk of eten het maakt niet uit hoe belangrijk, je verliest jezelf helemaal in de circuswereld.
Het verhaal begint in eerste instantie met een circusfragment dat je helemaal niet kunt plaatsen. Na deze proloog zit je ineens zoveel jaren later in het bejaardentehuis. En deze persoon, Jacob dus, herinnert zich dan het verhaal waar het in dit boek om draait. Af en toe duikt hij in het boek dan nog op met zijn 'bejaarden belevenissen' tussen de circus verhalen in.
Het is dus een kei mooi verhaal maar soms ook zeer rauw. Het speelt zich af in 1931 vlak na de crash en dit is toch wel een heel andere wereld en al helemaal in het circus milieu.
En wat mij het meest aansprak nog in dit boek is de humor. Gruen heeft mij meermaals luidop doen lachen met haar woordspelingen en de levendige beschrijvingen. Vooral die in het bejaardentehuis zijn om te watertanden, uit het leven gegrepen en tegelijk enigszins kritisch. Ik kon het me zó voorstellen want mijn vader heeft enige weekjes doorgebracht in het rusthuis eind vorig jaar. ;-)
Besluit: LEZEN dit boek mensen! Het is een 'must'.

Uitg. Sirene (2007) - 379 blz. | Oorspr. titel Water for Elephants - vertaling Peter Abelsen

1 opmerking:

Riet zei

Dit verhaal zou ik zo zelf niet kiezen maar ik heb hem nu maar op mijn te lezen lijstje gezet. Het is weer eens heel wat anders.
Groetjes Riet