maandag 7 september 2009

De gijzeling - Sebastian Fitzek

Psychologische thriller.

Op de achterflap: "Vandaag is haar laatste dag. De gerenommeerde forensisch psychologe Ira Samin heeft haar zelfmoord zorgvuldig voorbereid. De dood van haar oudste dochter kan ze onmogelijk verwerken. Maar op het allerlaatste moment wordt Ira naar een brutale gijzeling bij een radiozender geroepen. Een psychopaat houdt in de studio een groepje mensen onder schot en speelt een macaber spel: tijdens een uitzending belt hij willekeurig mensen op. Als ze opnemen met een specifieke zin, laat hij een gijzelaar vrij, doen ze dat niet, dan schiet hij er een dood. De man dreigt net zo lang door te spelen totdat zijn verloofde bij hem in de studio wordt gebracht. Zij is echter maanden geleden omgekomen bij een ernstig auto-ongeluk..."

Het begint een gewoonte te worden om een paar vijf sterren boeken op rij te lezen. Deze tweede van Fitzek is een pracht boek ('De therapie' is zijn eerste). Het is zeer goed geschreven alhoewel eenvoudig. Maar het is vooral de spanning die het 'm doet, die was om te snijden. Altijd geweldig aan een boek natuurlijk. Het hoofdpersonage Ira stond er ook volledig. Van in het begin vraag je je af hoe dit scenario in hemelsnaam mogelijk is. Fitzek houdt je zeer lang in het ongewisse wat er toch kan gebeurd zijn en hoe het in mekaar zit. En dit houdt hij vol tot bijna helemaal aan het eind van het boek. Ik kan het me niet herinneren van zijn eerste boek, maar in dit verhaal heeft de auteur ook humor weten in te brengen. Dit kan ik uiteraard zeer waarderen. Dit boek had voor mij alle goede ingrediënten voor een uitstekende thriller. Een waar genot! Een eventuele verfilming kan ik me volledig voorstellen, dit geheel terzijde. ;-)

Uitgeverij: De Fontein (2008) - 411 blz. | Oorspronkelijke titel: Amokspiel (2007)

Geen opmerkingen: