zaterdag 24 september 2011

Carte Blanche - Jeffery Deaver

Na zijn diensttijd in Afghanistan wordt James Bond in Londen gerekruteerd door een nieuwe geheime dienst, die past bij de wereld van na 11 september: volledig onafhankelijk en opererend buiten alle overheidsdiensten om. Het doel: het rijk beschermen - op welke manier dan ook.
Een noodoproep dwingt Bond een etentje met een prachtige vrouw voortijdig af te breken. Er is een elektronisch bericht ontcijferd dat er later die week een aanslag zal volgen. Het aantal doden zal in de duizenden lopen. Agent 007 krijgt carte blanche om alles te doen wat nodig is om deze aanslag te verijdelen en het rijk te beschermen...

**

Voilá, officieel ben ik nu niet-fan van Bond, James Bond, onoverwinnelijke superheld en liefhebber van vrouwelijk schoon.
Omdat Jeffery Deaver de schrijver is van dit boek zag ik het wel zitten om het te lezen maar de figuur Bond kan me absoluut niet bekoren. Als lezer blijf je toch een beetje aan de zijlijn staan, gegrepen worden door het verhaal zat er niet in. Er was wel heel wat actie en alles was zeer filmisch, uiteraard, het is dan ook het boek van de film.
Jeffery Deaver is een klasse schrijver en hij heeft er toch iets van kunnen maken. Ondanks het slechte verhaal, de afwezigheid van enige psychologische uitdieping, de irritante Bond trekjes en de voorspelbaarheid, was het verhaal toch nog enigszins te lezen. Maar aanraden ... nee, toch zeker niet voor de liefhebbers van een goed speurdersverhaal of thriller.
Eerder: Het gebroken raam, De slaappop, Spanningsveld

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf (2011) - 390 blz.
Oorspronkelijke titel: Carte Blanche - Vertaling: Hugo Kuipers

1 opmerking:

Riet zei

Dan sla ik deze maar over. Ik ben benieuwd hoe "de vertrouwelinge" is, deze staat ook hoog op mijn lijstje.
Het was lekker leesweer vandaag!
Groetjes Riet.