vrijdag 21 januari 2011

Verleid me - Anja Feliers

Roman verpakt als thriller.

Op de achterflap: "Ze was nooit van plan geweest iets met hem te beginnen. Ze had een prachtige man, twee schatten van kinderen, een veelbelovende carrière als schrijfster. Ze nam een risico. Een berekend risico. Een affaire van veertien dagen in het zuiden van Frankrijk was immers makkelijk toe te dekken. Vol overgave geniet ze. Is het peilloze verdriet om de dood van haar dochtertje een mogelijke verklaring?
Als ze terugkeren van vakantie blijkt dat meerdere mensen op de hoogte zijn van haar affaire. Zij zet alles op alles om haar relatie en haar gezin te redden. Maar een onbekende vijand heeft het op haar gemunt. Hij weet alles van haar en zij niets van hem. Het begin van een ongelijke strijd."

Ik ben helemaal niet onder de indruk van dit boek alhoewel ik het toch graag uitgelezen heb. Het verhaal deed me onmiddellijk denken aan Rendez-vous van Esther Verhoef maar dat is een rasechte literaire thriller van topniveau. Verleid me komt meer als een tandje te kort om dit niveau te kunnen benaderen.
Wat me een klein beetje stoorde was de druk, die was toch wel zeer groot, tenminste het ik-deel van Nanou. Met een kleinere druk had het boek heel wat minder pagina's kunnen hebben en ook wat professioneler ogen. Het schuin gedrukte ik-deel van Thomas las beter. Het was wel goed gevonden, twee verschillende opmaken, je moest niet nadenken wie nu ook al weer aan het woord was.
Het verhaal was niet slecht, maar toch wel heel eenvoudig, net zoals het taalgebruik overigens. En het was ook een tikje voorspelbaar. Het grootste deel van het verhaal las als een roman, in mijn ogen was het dat ook. Juist op het einde had het een beetje spannend kunnen zijn, maar het tempo lag zo laag gedurende heel het boek dat dit absoluut niet uit de verf kwam.
Psychologisch zat het boek naar mijn gevoel ook niet helemaal correct in mekaar, het kwam soms wat ongeloofwaardig over. En het werd ook nogal eens herhaald en te ver doorgedreven. De lezer begrijpt dingen ook wel zonder dat het allemaal voorgekauwd wordt.Het was absoluut geen straf om dit boek uit te lezen, het last echt wel vlot. Maar als thriller is het zeker geen aanrader, voor lezers van romans die een tikje mysterie kunnen verdragen wel. Daarom toch drie sterren.

Uitg. Manteau (2010) - 381 blz.

Geen opmerkingen: