maandag 31 januari 2011

Penoza - Pieter Bart Korthuis

Thriller.

Op de achterflap: "Haar man was een crimineel. Om haar gezin te beschermen moet zij er ook één worden.
Als dochter van een Amsterdamse penozebaas kent ze het milieu als geen ander, maar voor haar kinderen wil ze een andere toekomst. Wanneer Carmen van Walraven-de Rue erachter komt dat haar man een groter aandeel in de misdaad heeft dan ze aan zichzelf durfde toe te geven, dwingt ze hem met de onderwereld te breken. Op het moment dat haar leven zich ten goede lijkt te keren wordt haar man voor de ogen van hun jongste zoon geliquideerd."

Korthuis is scenarioschrijver en regisseur en Penoza is zijn debuutroman die gebaseerd is op de gelijknamige KRO-televisieserie. Het moge duidelijk zijn na het lezen van dit boek. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is, het leest vlot en je bent absoluut genoopt om verder te lezen. Maar er staat geen letter teveel, het verhaal is zeer strak, geen uitweidingen of uitstapjes. Dat heeft natuurlijk enige nadelen en zeker voor een doorgewinterd thriller lezer.
De verschillende personages worden niet uitgediept en blijven wat aan de oppervlakte sudderen. Je moet goed bij de les blijven om de juiste verhoudingen en relaties te kunnen onderscheiden, het komt warrig over juist omdat het zo beknopt geschreven is. Je inleven in het verhaal lukt daardoor ook al niet, zoiets als in het rijmpje 'Ik stond erbij en ik keek ernaar'.
Het verhaal zelf was niettemin boeiend, niet dat je je onmiddellijk betrokken voelt. Het is een niet alledaagse wereld voor het gros van de bevolking, maar hij is er wel en misschien wel dichterbij dan we zouden denken.
Een goed boek dus maar alleen een aanrader voor de gelegenheidslezer. Het is ook niet geweldig dik, eerder kort eigenlijk en is dus uit in no-time.

Uitg. Ambo|Anthos (2010) - 310 blz.

2 opmerkingen:

Riet zei

Ik was deze serie op tv aan het volgen toen ik het boek won. Ik heb het boek maar verkocht want ik wil altijd eerst het boek lezen en dan de film zien. Nu ik je recensie lees heb ik er wel goed aan gedaan denk ik.
Groetjes Riet.

Heidi zei

Naar het schijnt is de film krak hetzelfde. Dus je zou zeker niets nieuws lezen ...
Kun je beter je tijd in een ander boek steken ;-)
leest ze
Heidi