zaterdag 28 augustus 2010

Erfenis - Michael Koryta

Thriller.

Op de achterflap: "Het is zeven jaar geleden dat Frank Temple ontdekte dat zijn vader een heimelijke carrière als huurmoordenaar had. Als de man die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader terugkeert naar het afgelegen familiehuisje in de bossen van Wisconsin, weet Frank dat zijn tijd gekomen is. Maar als Frank daar aankomt blijkt alles anders en komt hij terecht in een dodelijke achtervolging..."

Dit is het tweede van drie boeken tot nog toe van Koryta en het eerste dat ik lees. Maar het was een beetje een tegenvaller. Het begon nochtans goed, beetje traag maar toch boeiend. Maar naar mate je verder kwam in het boek bleef het toch traag ondanks sommige actiescènes. De voornaamste reden is de plot. Die was niet echt goed en kwam erg gekunsteld over. Achteraf las ik dat de auteur schrijfcursussen volgde bij o.a. Dennis Lehane en Michael Connelly. Technisch gezien is zijn boek wel in orde, maar hij schrijft niet vanuit zijn ziel, het verhaal is niet doorleefd. Zo heb ik het alleszins ervaren.
Waar ik me gedurende het verhaal ook aan geërgerd heb, is het gebruik van het woordje 'knul' (en ook 'meid' maar minder). Ik weet niet welk woord gebruikt is in de originele Engelse versie maar in deze Nederlandstalige versie klopt het niet, temeer omdat alle personages dit woord gebruikten voor Frank en eenmalig zelfs voor iemand anders.
Een lichtpuntje, Michael Koryta is nog jong en mits nog wat ervaring kan hij zeker nog groeien in zijn schrijverschap.

Uitg. De Boekerij bv (2009) - 346 blz. | Oorspr. titel Envy the Night - vertaling Fanneke Cnossen

1 opmerking:

° Huppelmuisje ° zei

Alé nen amateurke dus tussen de groten der aarde :D
Je volgende ziet er wel goed uit, kheb t'wel voor Douglas alsook voor zijne vriend Preston.

Véél leesplezier, xxx