zaterdag 1 mei 2010

De laatste dagen van america - Brendan Dubois

Thriller.

Op de achterflap: "Een nieuwe terroristische aanslag heeft de Verenigde Staten op hun grondvesten doen schudden. De bevolking is massaal de steden ontvlucht en door tekorten aan voedsel, brandstof en medicijnen is het land uiteengevallen. Zwaarbewapende milities hebben het heft in handen genomen en de regering staat machteloos.
Samuel Simpson, een jonge Canadese journalist, staat voor een onmogelijke taak. Samen met de Nederlandse arts Miriam van der Pol en vijf anderen moet hij bewijs zien te vinden voor de massamoord waaraan een groep gearresteerde militieleiders zich schuldig zou hebben gemaakt."

Dit boek was een regelrechte meevaller.
Toen ik het boek in handen had, bekroop me wel even het gevoel van wat heb ik nu bij, dit lijkt meer een science fiction verhaal en dat is toch niet echt mijn ding. Maar eenmaal begonnen, kon ik het boek nog moeilijk wegleggen. Het bleek een spannend en vlot geschreven verhaal te zijn met zelfs hier en daar wat humor.
Het verhaal concentreert zich helemaal rond Samuel en dat houdt het boek zeer overzichtelijk. Je moet niet te hard na denken om te kunnen volgen en dit verhoogt uitermate het leesplezier. In deze tijden is dit een verademing tussen al die ingewikkelde en historisch onderbouwde boeken.
Een minpuntje vond ik de psychologische onderbouwing die niet echt van de grond kwam. Dubois ondernam wel een poging maar ging hier in mijn ogen de mist in. Maar ach, dit deed niets af aan het feit dat het een super goed en spannend boek was en meer dan een aanrader.
Als afsluiter een citaat (deze kon ik niet laten liggen): Waar het werkelijk om draait in het leven is genoeg te eten, een warme, droge plek om te slapen, en een regelmatige stoelgang. De rest is meegenomen.

Uitg. A.W. Bruna (2010) - 289 blz.
Oorspronkelijke titel: Twilight
Vertaling: Jan Smit

1 opmerking:

° Huppelmuisje ° zei

Hela ..
Ik hoop dat je "Vanuit De Verte" even goed zal vinden zoals ik.
Ik heb er toch zo van genoten een poosje geleden :)
xjes