zaterdag 23 januari 2010

Rode oorlog - Alex Dryden

Historische uiteenzetting over het Rusland van Poetin.

Op de achterflap: "In Poetins nieuwe Rusland zijn politiek en kapitaal samengesmolten tot een nieuwe almachtige dictatuur die achter de schermen het Europese vasteland domineert. Anna is de jongste vrouwelijke kolonel ooit van de SVR, de opvolger van de Russische KGB. Ze krijgt de opdracht om haar Britse tegenhanger te verleiden en te bespioneren: een charismatische MI6-agent genaamd Finn."

Tot aan pagina 130 ben ik geraakt. De achterflap beloofde nochtans "een niet neer te leggen spionageverhaal, liefdesverhaal en morele fabel" en "bloedstollend ... ongelooflijk onneerlegbaar". Het enige angstaanjagende was echter de grote hoeveelheid historische info. En het liefdesverhaal? In de eerste tien bladzijden maakten ze al kennis met elkaar ... in bed ... op de first date.
Van een thriller verwacht ik op zijn minst een verhaal. Misschien kwam het er nog aan, maar ik wilde en kon er niet op wachten.
Ik veronderstel dat het als geschiedkundig relaas wel interessant is, maar dat is absoluut niet mijn ding, toch niet in die mate. Een beetje achtergrond verrijkt maar kan toch zeker de opzet niet zijn.
Een pluspuntje: het is goed geschreven. A voilà.

Uitgeverij: De Boekerij (2009) - 364 blz.
Oorspronkelijke titel: Red to black
Vertaling: Rob van Moppes

Geen opmerkingen: