woensdag 27 januari 2010

Dag van ontmaskering - Allan Folsom

Actiethriller.

Op de achterflap: "Marten wordt naar Equatoriaal-Guinea gestuurd om informatie te verzamelen over een pact tussen een grote Amerikaanse oliemaatschappij en een groep huurmoordenaars. Hij ontdekt dat de Amerikanen wapens leveren aan rebellen in het door oorlog geteisterde land, en moet vechten voor zijn leven als hij explosief bewijsmateriaal in handen krijgt."

Actie, heel veel actie, volgens mij heeft Folsom het genre uitgevonden.
Toen ik een goede tien jaar geleden zijn eerste boek 'De dag na morgen' las was ik meteen verkocht. Het boek staat trouwens nog altijd in mijn top tien aller tijden. Nu vijf boeken later is Folsom nog altijd niet afgeweken van zijn stijl: vele lijken, veel actie, bruut geweld en een meedogenloze jacht, in dit geval op bewijsmateriaal, en een bijbehorende vlucht van de goeierikken.
Een maar. Zijn eerste, tweede ('Dag van bekentenis') en derde ('Dag van vergelding') boek scoorden inhoudelijk nog heel goed. Met zijn vierde 'Dag van de samenzwering' en nu zijn vijfde lijkt het
echter wel of vooral de actie primeert. Inhoudelijk zitten beide boeken minder goed in mekaar en komt het wel eens over als actie om de actie.
Niettemin kan ik dit boek zeker aanraden en zelfs meer dan dat. Voor uren leesplezier staat Folsom zeker garant en niet te hard hoeven nadenken tijdens het lezen kan ook al eens een pluspunt zijn. En aan spanning ontbreekt het ook zeker niet. Ik blijf een grote fan.

Uitg. De Boekerij (2009) - 415 blz. | Oorspr. titel The Hadrian Memorandum - vertaling Jasper Mutsaers

Geen opmerkingen: