donderdag 24 december 2009

Huis van stilte - Sabine Thiesler

Psychologische roman.

Op de achterflap: "In een eenzaam gelegen oud boerenhuis in Toscane ontdekt een paddenstoelenzoeker een verschrikkelijk toegetakeld lijk. Het is Sarah, de Duitse vrouw van trattoria-eigenaar Romano; haar keel is doorgesneden. Maar deze brute moord is nog maar het begin van een onheil dat lang hiervoor zijn aanvang had. (...)"

Volgens de kaft is dit een thriller. Nee hoor, absoluut niet. Haar debuut De kinderverzamelaar dat ik eerder las, was ook al zo een twijfel geval. Maar goed. Het is toch ook nu weer een goed boek gebleken.
In dit boek weet je pas op het laatst wie het nu eigenlijk gedaan heeft. Het verhaal begint met de ontdekking van de moord, maar daarna volgt de auteur zo ongeveer toch de chronologie van het verhaal. En dit weet ze op meesterlijke wijze te vertellen. Het is toch geen dun boekje en toch blijf je geboeid. Toscane is ook een schitterend decor! Ik ruik de tijm of olijven al.
De ontknoping vond ik schitterend gevonden. Gedurende de voortgang van het verhaal denk je in een bepaalde richting maar blijk je achteraf mis te zijn. De clou komt werkelijk heel onverwacht. En meer nog, het is een clou om over na te denken. Ik ben er bijna zeker van dat dit boek me gaat bijblijven.
Geen boek voor de liefhebbers van thrillers, maar voor anderen ... prachtig!

Uitgeverij: Karakter Uitgevers (2008) - 431 blz. | Oorspronkelijke titel: Hexenkind (2007)

Geen opmerkingen: