maandag 5 januari 2009

De geest van Stalin - Martin Cruz Smith

Thriller.

Op de achterflap: "Midden in de winter, wanneer de sneeuw tot kniehoogte reikt en tussen de gouden koepels naar beneden dwarrelt, reizen de Moskovieten noodgedwongen per ondergrondse, waar de stations nog altijd de 'paleizen van het proletariaat' zijn. Op de perrons wordt de geest van Jozef Stalin gesignaleerd. Het lijkt erop alsof niet iedereen blij is met diens wederopstanding. Dit is de precaire zaak die Arkadi Renko, de cynische maar onvermoeibare inspecteur van politie, onder zijn hoede heeft. (...)"

Dit was mijn eerste kennismaking met Cruz Smith en deze is niet onverdeeld. Enerzijds had ik moeite om door het verhaal te komen. Ik bleef maar aan de zijlijn staan, bijna nergens werd ik door het verhaal meegezogen. Er waren ook zoveel wendingen in de plot dat ik enorm bij de les moest blijven of ik zat er weer helemaal naast. Anderzijds vond ik het een steengoed verhaal en is het heel knap geschreven met veel humor. Absoluut geen slecht boek dus maar misschien voor mij 'verkeerde tijd, verkeerde plaats'? Een toevalligheid: bij het plaatsen van dit bericht is het buiten 'midden in de winter, met sneeuw tot enkele centimeters'!

Geen opmerkingen: