zondag 3 augustus 2008

Als je dit leest, ben ik dood - Sally Nicholls


Jeugdroman.

Op de achterflap: “Vijf feiten over mij: 1. Ik heet Sam. 2. Ik ben elf. 3. Ik verzamel verhalen en bizarre feiten. 4. Ik heb leukemie. 5. Als je dit leest, ben ik waarschijnlijk al dood.
Sam is elf en weet dat hij zal dood gaan aan leukemie. Op 7 januari begint hij aan een boek waarin hij de laatste maanden van zijn leven beschrijft. In zijn boek stelt Sam wensenlijstjes op. Ook stelt hij vragen waar niemand antwoordt op geeft, zoals: Doet sterven pijn en hoe weet je dat je bent gestorven? Sam gaat op onderzoek uit om de antwoorden te vinden.
In het ziekenhuis raakt Sam bevriend met zijn ervaren en cynische lotgenoot Felix, die hem helpt zijn wensenlijst te realiseren.”

Dit jeugdboek (187 blz) is voor jonge tieners geschreven maar ook een tof boekje voor volwassenen. Ik heb het graag gelezen, het had wel iets. Af en toe grappig, zo nu en dan ontroerend en soms stemt het ook tot nadenken.

1 opmerking:

Anoniem zei

ik vind het boek geweldig!!