dinsdag 11 mei 2010

Ik, Alex Cross - James Patterson

Thriller.

Op de achterflap: "Alex Cross wordt tijdens zijn verjaardag opgeroepen voor een moordzaak. Op zich is dat niets bijzonders, maar dit keer raakt de moord hem ook persoonlijk. Het verminkte lichaam van zijn nichtje is gevonden en Alex zweert dat hij de moordenaar zal vinden.
Tijdens hun zoektocht raken Alex en zijn vriendin Brianna Stone verzeild in een van de meest beruchte clubs van Washington. Dan duikt er een video op met zeer belastend materiaal...
Alex Cross komt oog in oog te staan met een gewelddadige seriemoordenaar en een groep zeer machtige mensen, die er alles aan zullen doen hun geheim te bewaren."

Nu heb ik dus voor de tweede maal een boek van Patterson mogen smaken en nu eentje van zijn andere reeks met Alex Cross als hoofdfiguur. En ook dit was een meevaller.
Ik weet niet of het zijn handelsmerk is, maar Patterson schreef ook nu een eenvoudig te volgen thriller met korte hoofdstukken en een vlotte en spannende verhaallijn. Af en toe kwam het een tikje ongeloofwaardig over, zeker de ontknoping maar het kon de pret niet bederven.
Als spanningsbreker gebruikte hij in dit verhaal de inwonende grootmoeder van ergens in de tachtig die opgenomen wordt in het ziekenhuis tot tweemaal toe maar toch een kranige oude tante blijkt te zijn. Aangezien dit mijn eerste boek met Alex Cross was en ik zijn voorgeschiedenis dus niet ken, kwam het er wat bijgesleurd over. Het raakte me echter wel omdat ik deze situatie zelf pas had meegemaakt met mijn beide ouders, ik kon me helemaal inleven.
Ook de epiloog kon ik als niet-kenner niet echt plaatsen en ja, dan sta je daar toch wel een beetje in de kou, je wenkbrauwen te fronsen.
Maar buiten dit was het dus een goed, spannend en onderhoudend boek en zeker een aanrader.

Uitg. De Bezige Bij (2009) - 332 blz. | Oorspr. titel I, Alex Cross - vertaling Edith Vroon

Geen opmerkingen: