maandag 19 april 2010

Dwaalspoor in de Dordogne - Michelle Wan

Roman en amateurdetective.

Op de achterflap: "Mara Dunn en haar vriend Julian Wood wonen sinds kort samen in een schilderachtig huis in de Dordogne, maar het is nog wel even wennen. Wanneer hun vrienden allerlei ellende overkomt - de een valt op onverklaarbare wijze van een hoge trap, de ander wordt dood gevonden na een overdosis, een derde krijgt 's nachts bezoek van angstaanjagende echte, wraakzuchtige demonen - reageren ze totaal verschillend. Zo verschillend dat ze zich beiden afvragen of ze eigenlijk nog wel bij elkaar passen."

Een paar jaar geleden had ik Wan haar eerste boek 'Het orchideeënspoor' gelezen. Dat vond ik toen een aangenaam boek om te lezen en het was echt wel spannend naar het einde toe.
Dezelfde hoofdpersonages, een binnenhuisarchitecte en een orchideeënexpert zijn in dit derde boek van haar hand de detectives. Er gebeuren allerlei rare dingen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Niets is minder waar natuurlijk, op het einde van het verhaal komt alles netjes bij elkaar. Helemaal niet slecht gevonden ook.
En het hele verhaal had wel iets diep menselijks. Ik kon me vinden in de beschrijving van de relationele problemen van het koppel en van de kleinburgerlijke gemeenschap vol met vooroordelen. Dat was iets om over na te denken. De opzet was een misdaadverhaal te schrijven maar misschien had de auteur de romantische kant toch beter naar voor kunnen schuiven. De zoektocht komt zeer amateuristisch over en dat is duidelijk het grote minpunt van dit boek.
Verder heb ik wel van dit verhaal genoten.

Uitgeverij: Arena (2009) - 318 blz.
Oorspronkelijke titel: A Twist of Orchids
Vertaling: Ineke van Bronswijk

1 opmerking:

° Huppelmuisje ° zei

Piepeloi,
Ge zijt daar weer eentje aant lezen dat mij ook aanspreekt. :)
Ik ben nu begonnen aan mijn héél dun boekske 'De Logeerkamer' dus ik denk wel dattie snel zal uit zijn. Daarna ligt 'Het Laatste Offer' van Simoneke klaar.

xje !