woensdag 10 februari 2010

In de schaduw van het palazzo - Santa Montefiore

Een romannetje.

Op de achterflap: "Luca Chancellor beseft op een dag dat zijn leven leeg is: zijn huwelijk is voorbij, hij ziet zijn twee dochtertjes nauwelijks en zijn veeleisende baan is niet echt bevredigend. In de hoop meer betekenis aan zijn leven te kunnen geven vertrekt hij naar Italië, naar het liefdevol gerenoveerde palazzo van zijn ouders.
Maar het leven aan de zonovergoten kust van Almafi is niet zo vredig als Luca had verwacht. Het palazzo is gevuld met de excentrieke vrienden van zijn moeder en met geesten uit een duister verleden. Hij ontmoet een mysterieuze vrouw en een kleine jongen die een ongelooflijk geheim met zich meedraagt."

De kaft belooft veel romantiek en toch wel spanning, maar wat was dit een saai boek.
De eerste boeken van Montefiore kon ik vroeger wel smaken, maar inhoudelijk gaan ze toch in dalende lijn. De voorlaatste 'De Franse tuinman' had nog iets maar dit boek is gewoon een flut verhaaltje.
Daarbij kwam nog dat de psychologische karaktertekening langs alle kanten scheef liep. En laat dit nu net de basis van heel het verhaal zijn. Haar goede schrijfstijl kon dit niet goedmaken.
Een pluspunt was dat de auteur als thema het leven en de dood gebruikt heeft en in haar visie daaromtrent kon ik me vinden.
Toch denk ik dat ik in de toekomst geen Montefiore meer zal lezen, het is me echt wel tegengevallen.

Uitg. De Boekerij (2009) -328 blz. | Oorspr. titel The Italian Matchmaker - vertaling Erica van Rijsewijk

1 opmerking:

° Huppelmuisje ° zei

Erg eh' als een boek je niet kan meepakken naar een andere wereld. Just mijne 'Levend Verleden' , maar alé t'zit er op, tijd voor een ander & een beter.
En kheb het precies over een vent maar die van ons gaan we wel houden eh'.

Dikke kus