woensdag 29 april 2009

Gone baby gone - Dennis Lehane

Detective.

Op de achterflap: "Dorchester, de ruige buurt van Boston, is niet geschikt voor onschuldigen of zwakken. Hier wonen gebroken gezinnen, aan lager wal geraakte criminelen en verbitterde wetshandhavers. Op een warme zomeravond ziet een apathische moeder zichzelf op de televisie. Haar vierjarige dochter Amanda is enkele uren eerder uit haar bedje ontvoerd. Privédetectives Patrick Kenzie en Angela Gennaro kunnen de smeekbeden van de tante van het vermiste meisje niet weerstaan. Ondanks hardnekkig politiewerk, de meedogenloze media en enorme publieke belangstelling, stuit het onderzoek herhaaldelijk op een muur. Dan verdwijnt er een tweede kind..."

Dit boek (384 blz) verscheen eerder onder de titel Over mijn lijk en dateert reeds van 1998. Het is vorig jaar verfilmd door Ben Affleck en dit is de filmuitgave.
Ik had hoge verwachtingen van dit boek, maar die zijn voor mij niet ingelost. Het verhaal kwam traag op gang. Naar het einde toe werd het echter wel spannend. Het boek is in de ik persoon geschreven en dit is hier niet op zijn plaats. Het duurde even voor ik doorhad wie "ik" was. Het geheel was verder nogal druk. Er komen vele verschillende personages aan bod en de verhaallijn is redelijk complex en niet altijd even geloofwaardig. Dit alles schept nogal eens verwarring. Dat niet alles relevant is voor het verhaal draagt hier ook toe bij. Zo leveren het cursieve begin en einde van dit boek geen wezenlijke bijdrage en dit zou toch de kapstok van het verhaal moeten zijn, zou je denken.
Toch was dit helemaal geen slecht boek. Lehane kan wél schrijven en vaak op een humoristische manier. Ik ga me dus niet laten tegenhouden om nog eens een boek van hem ter hand te nemen.

1 opmerking:

° Huppelmuisje ° zei

Zeker doen Heidi .. ik kan je vooral 'Gesloten Kamer' aanbevelen. Als je er van houdt om na afloop met open mond te zitten.

Doei ! xjes