donderdag 2 april 2009

Een stille vlam - Philip Kerr

Detective.

Op de achterflap: "1950. Privédetective Bernie Gunther is, met vele Duitse landgenoten, naar Buenos Aires uitgeweken, waar alleen de hoofdcommissaris van de politie zijn identiteit kent. Dan wordt een jong meisje vermoord onder gruwelijke omstandigheden, die verdacht veel lijken op een zaak waar Bernie aan werkte in Duitsland en die hij nooit wist op te lossen. (...)"

Mijn tweede Kerr na De een van de ander en het was weerom een knappe leeservaring. Ook nu is het weer gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen. Kerr weet als geen ander de tijdsfeer weer te geven. Het verhaal verspringt voortdurend van het vooroorlogse Duitsland van 1932 naar Argentinië in 1950 waar voormalige nazi's zeer welkom zijn.
Het boek heeft een schitterende plot en is zeer verrassend. Langzamerhand wordt duidelijk hoe alles in mekaar zit en worden we naar de ontknoping geleid. Het is geen zeer spannend verhaal maar toch wordt je aandacht serieus vast gehouden.
Ik had verwacht dat dit boek een vervolg was op zijn vorige, maar dit was absoluut niet het geval. Het staat volledig op zichzelf. Had ik het geweten had ik de twee boeken niet zo vlug na mekaar gelezen. 'Te veel oorlog' na mekaar voor mij. Daarmee heb ik net iets minder van dit boek genoten dan van zijn vorige. Maar niettemin is Kerr een zéér goed schrijver en Een stille vlam is zeker een aanrader.

Geen opmerkingen: