zaterdag 2 november 2013

De stilte na Sarah - Håkan Nesser

Erik Steinbeck en zijn vrouw Winnie Mason zijn na de ontvoering van hun dochtertje Sarah verhuisd naar New York. Hij is een schrijver die al jaren geen roman meer heeft weten te schrijven, zij een beeldend kunstenaar die alleen nog maar in staat is het moment van de ontvoering te schilderen. In een bibliotheek in Leroy Street probeert Erik op papier te krijgen wat hun de afgelopen jaren is overkomen. Terwijl hij zijn best doet te accepteren dat Sarah dood is, beweert Winnie dat ze nog in leven is - met alle gevolgen van dien.

****

Spannende roman rond de ontvoering van een kind staat er op de kaft en dit is precies wat het is. Het verhaal start als een gewone roman. Het hoofdpersonage is trouwens zelf schrijver van romans en het lijkt of hij delen van dit boek schrijft. Er wordt tussendoor ook aandacht besteed aan woordkunst, een ware kunst op zijn eigen kan dit blijkbaar zijn. Absoluut niet mijn ding maar hier was het meer dan te pruimen, wonderlijk.
Naarmate je dan verder komt in dit boekje, wordt de lijn tussen roman en thriller dunner en dunner. Aan het einde blijk je dan in een rasechte thriller te zitten. Schitterend gedaan.
Håkan Nesser heeft reeds een uitgebreid repertoire aan boeken en toch is dit het eerste boek dat ik van hem lees. Maar dit gaat zeker niet het laatste zijn. Ook al was dit een dun boek, het lijkt heel volledig. Hij heeft zijn personages prachtig vorm gegeven en uitgediept en een schitterende plot neergezet. Dit boekje was ik begonnen met vraagtekens maar Nesser heeft me kunnen overtuigen, niet van in het begin maar gaandeweg.

Uitgeverij: De Geus (2011) - 249 blz.
Oorspronkelijke titel: Maskarna på Carmine Street - Vertaling: Ydelet Westra

1 opmerking:

Riet zei

Deze vond ik ook zo mooi, ik had hem in een dag uit. Ik bedenk me nu dat ik snel weer eens boek van hem moet lezen. Fijn weekend X