woensdag 9 oktober 2013

De Hongerspelen - Suzanne Collins

Zou jij kunnen overleven, alleen en in de wildernis?
Wanneer alles en iedereen erop gebrand is dat je 
de ochtend niet levend haalt?
Winnen betekent eeuwige roem en rijkdom. 
Verliezen betekent een zekere dood.
De hongerspelen zijn begonnen...

****

Suzanne Collins is reeds van in 1991 scenarioschrijfster van kindertelevisieprogramma's maar in 2008 waagde ze haar kans als romanschrijfster en verscheen het eerste deel van haar Hongerspelentrilogie. In 2009 en 2010 verschenen deel twee en drie, Vlammen en Spotgaai. Deel één, De Hongerspelen, werd in 2012 verfilmd en binnenkort wordt deel twee verwacht. Zeer succesvol dus.
Deze serie is bedoeld voor adolescenten maar als volwassene zeer te pruimen. Het is weliswaar een gemakkelijk boek, een eenvoudige schrijfstijl alsook verhaal, maar het is bovenal super spannend. Het verhaal is ook zeer origineel, ik kan niet zeggen dat ik ooit iets gelijkaardigs heb gelezen. Normaal gesproken ben ik geen fan van sciencefiction, misschien de reden dat ik nooit zoiets las, maar dit boek heeft me volledig overtuigd.
Deel twee en drie zullen hier binnenkort ook nog wel verschijnen, De Hongerspelen is een zeer overtuigend debuut. 

Uitgeverij: Van Goor (2009) - 396 blz.
Oorspronkelijke titel: The Hunger Games - Vertaling: Maria Postema

Geen opmerkingen: