woensdag 14 juli 2010

Drie seconden - Roslund & Hellström

Thriller/detective.

Op de achterflap: "Ex-crimineel Piet Hoffmann raakt verwikkeld in een levensgevaarlijke zaak. Hij werkt sinds zijn gevangenisstraf als infiltrant voor de Stockholmse politie, en heeft het vertrouwen gewonnen van een Poolse drugsbende, de meest beruchte misdadigers van Zweden. Wanneer de infiltrant zijn leven niet meer zeker is, heeft hij nog welgeteld drie seconden om zich in veiligheid te brengen."

Dit schrijversduo heeft weer een prachtig boek afgeleverd, hun vijfde trouwens. 'De uitlevering' en 'Vaderwraak' waren ook zulke toppers! En zoals in hun andere boeken hebben ze ook nu weer voor een maatschappelijk thema gekozen, namelijk infiltratie en de politionele gevolgen daarvan. Ditmaal dus een thema waar je als gewone lezer niet echt van wakker ligt, maar toch heel interessant om eens wat meer van te weten.
En de schrijvers hebben het ook nu weer verpakt in een heel spannend verhaal met zeer realistische personages. Zo is Piet naast crimineel een vader die van liefde overloopt voor zijn twee jonge kinderen. En dan heb je daar Ewert, de rechercheur uit al de vijf boeken die eindelijk kan rouwen om zijn nu overleden vrouw. Als je niet eerder een boek las van Roslund & Hellström, kan je wel niet mee met dit laatste en kan ik me voorstellen dat het irritatie kan opwekken.
Wat me dit keer ook opviel was dat er regelmatig herhalingen voorkwamen in het boek. Dit zal wel liggen aan het feit dat er twee schrijvers aan dit boek hebben gewerkt. Deze hadden gerust mogen weggewerkt worden. Ook de uitspraak 'alleen een crimineel kan een crimineel spelen' kwam er net iets te vaak in voor. Maar dit zijn details en ze doen niets af aan de kwaliteiten van het boek.
Verder was dit boek echt wel heel spannend. Het was ook niet zo'n moeilijk boek om te volgen en dat verhoogt uiteraard de spanning, je kan flink doorlezen. Soms bekroop me wel het gevoel dat het wat vlugger mocht gaan, het was soms te hard uitgesponnen.
Met wat minder bladzijden had het boek ook kunnen volstaan.
Ondanks deze bedenkingen heb ik enorm genoten van dit boek. Het leest super goed, is kei spannend én het verhaal blijft hangen! Roslund & Hellström zijn werkelijk top!

Uitg. De Geus (2010) - 573 blz. | Oorspr. titel Tre sekunder - vertaling Jasper Popma en Wendy Prins

1 opmerking:

° Huppelmuisje ° zei

Ik ben even pro als jij :D !
Ik moet wel nog een paar eerdere boeken van hen lezen maar ik hou ze nog een beetje in bewaring, anders ben ik veel te vlug door zo'n goede collectie :)

Je nieuwe boek ken ik niet, nog nooit iets van gelezen .. is Connely goed ?

Mijn blog is ook up to date nu.

groetjes,
Britney